Vietnamesiska Nem




Det här ovan är alltså nem som jag har gjort idag.
Till nem behöver du: Blandfärs, gul lök hackad, morötter rivna, vitlök pressad, ägg, salt och peppar som blandas i en bunke.
Sedan har man rispapper (som man blötlägger i ljummet vatten för att de ska mjukna) och tar sedan en sked med röran och rullar in den i pappret (se första bilden). Dessa "friterar" man sedan i matolja i en gjutjärnsgryta ca 4-5 minuter.

Sås:
Fisksås 2 msk
Risvinäger 2 msk
Limejuice 2 msk
1 vitlök finhackad
1/2 röd chilipeppar finhackad
Lite finhackad gurka
Eventuellt lite vatten och socker för mer sötma om man vill ha det.

Serveras med nudlar! Egentligen brukar jag äta detta med pinnar och då doppa nemen i såsen men det går lika bra med kniv och gaffel och hälla lite sås över nudlarna och nemen.

Risvinäger och rispapper går att köpa på thailändska/vietnamesiska affärer, t.ex. saluhallen vid medborgarplatsen där jag köper mina. Extra tunna rispapper räcker alldeles lagom, min åsikt är att det blir för mycket rispapper annars.

(Blandfärsen går även att bytas ut mot fläskfärs men vanlig köttfärs blir inte lika bra men fungerar helt okej för er som vill ha det istället.)

Kommentarer
Postat av: Wysteriia

Nem? Det var något nytt! :)

2010-02-03 @ 23:33:15
URL: http://Wysteriiasblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0